Cmentarz w Pradze. Umberto Eco

011 Cmentarz  PradzeDawno już żadna książka tak mnie nie zmęczyła, nie znudziła, jak Cmentarz w Pradze wielkiego erudyty i filozofa Umberto Eco.

Przeczytałam w życiu sporo książek, a jednak na palcach mogłabym policzyć te, które zupełnie nie przypadły mi do gustu, o których mogłabym powiedzieć, że zmarnowały mój czas…

A jednak, mimo szczerych chęci wciągnięcia się w nudną jak flaki z olejem fabułę Cmentarza w Pradze, ostatnie sto stron już zaledwie kartkowałam, a z pozostałymi czterystoma męczyłam się cały tydzień, mimo że gorliwie oddawałam się czytaniu.

Uwaga! Dalsza część wpisu może zdradzać fabułę powieści.

I chociaż historia przedstawiona przez Eco nawiązuje do autentycznych wydarzeń powiązanych z powstaniem Protokołów mędrców Syjonu, fikcyjnego dokumentu opublikowanego w Rosji na przełomie XIX i XX wieku, siejącego teorię, jakoby Żydzi planowali zapanować nad światem, to sposób w jaki sfabularyzował historię pozostawia wiele do życzenia.

Postać Simoniniego – szpicla, agenta tajnych służb wszelakich, zamachowca, wątpliwej reputacji notariusza, antysemity, antyklerykała, szowinisty nienawidzącego kobiet – jedynego fikcyjnego bohatera Cmentarza… jest płytka i pozbawiona polotu. Choć pozornie historia jego życia jest arcyciekawa, a on sam niejednokrotnie znajduje się w centrum wydarzeń, to jednocześnie przedstawiona jest w sposób nudny. Fabule brakuje dynamizmu, zwrotów akcji, punktów kulminacyjnych, napięcia. 
Książka jest nudna, nie skupia uwagi czytelnika. Słowa i zdania uciekają, kilkukrotnie czytałam te same akapity nie mogąc przyswoić czytanych fragmentów.

Ponadto, choć książka kipi nienawiścią, do Żydów zwłaszcza, która ujawnia się w tej czy innej formie na każdej niemal stronie, nie płynie z niej żaden morał. Żadna nauka. Żadna przestroga.

Przeczytane kilka lat temu Imię Róży – genialne! – wyrobiło mi pogląd, że mam do czynienia z pisarzem, który nie może zawieść moich czytelniczych potrzeb. Tym większe jest moje rozczarowanie.


I.  Fabuła                        1 pkt.
II. Bohaterowie             1 pkt.
III. Narracja i język        2 pkt.
IV. Emocje                      1 pkt.
V. Kreacja świata           1 pkt.

Ocena: 2/10

Dodaj komentarz